- Formal
- Tidak Formal
- Tidak Formal
Matlamat pendidikan tidak formal :
-Alam Melayu pada tahap awal penerimaan Islam masih
terikat dengan asas pendidikan tidak formal yang berasaskan pada polar
kehidupan tradisional.
- Pendidikan lebih ditekankan kepada keperluan
kehidupan semasa dan berkembang kepada pendidikan Islam sebagai asas kehidupan.
Pendidikan untuk semua :
Setelah kemasukan Islam, perkembangan pendidikan Islam
mula berkembang dan menimbulkan kesedaran masyarakat Alam Melayu dan pendidikan
mula dibuka kepada kaum lelaki dan wanita.
Asas pendidikan Islam :
Asas permulaan pendidikan di Alam Melayu adalah dengan mempelajari
Al-Quran dan juga hukum agama.
Peranan pemerintah :
Perkembangan pendidikan ini turut dimainkan oleh
beberapa kerajaan Islam Melayu utama seperti Pasai, Aceh dan Melaka.
Sistem pendidikan Islam secara tidak formal
Berdasarkan
:
⇒Pengalaman,
pemerhatian dan latihan :
Ilmu diturunkan melalui prosespengalaman, kerja-kerja
pertukangan dan pertanian. Anak lelaki akan mempelajari dengan cara mengikut
orang tua dan ilmu dipelajari secara tidak langsung
Anak perempuan diasuh di rumah dengan kerja-kerja
berasaskan kepada pembentukan peribadi bersopan, lemah-lembut dan persediaan
sebagai seorang suri rumah dan ibu. Mereka diasuh dengan pendidikan memasak,
mengemas rumah dan kerja-kerja kraf tangan.
-Ulama turut menjadikan rumah mereka sebagai tempat
untuk menyampaikan pengajaran agama. Hal ini terbukti dalam sejarah Melayu
apabila Sultan Mahmud Syah telah mendatangi rumah Maulana Yusof untuk mempelajari
agama.
-Setelah kedatangan Islam, pendidikan tidak formal
diteruskan dengan penekanan kepada pelajaran membaca Al-Qurandan mengenal huruf
Arab di samping mempelajaritulisan jawi.
-Asas sembahyang,ilmu tauhid, akhlak, halal haram
turut diberikan perhatian pada tahap awal pendidikan tidak formal Islam di Alam
Melayu.
-Di Filipina,kanak-kanak akan mendapat pendidikan
Al-Quran di surau atau di rumah guru. Di Indonesia mereka mendapat pendidikan
tidak formal di surau dan di Tanah Melayu pendidikan diadakan di surau atau di
rumah guru agama.
Sistem pendidikan Islam secara formal
Institusi pondok :
-Sistem sekolah pondok merupakan tempat pelajaran
agama berasingan daripada penempatan masyarakat. Di sini pelajar akan diajar
dengan ilmu agama secara aktif dan menghafal Al-Quran secara insentif.
-Di Tanah Melayu dan Selatan Thai institusi pondok
yang dikenali seperti pondok Tok Kenali, dan pondok Tokku Pulau Manis di Terengganu.
Di Minangkabau dikenali sebagai surau. Di Jawa pula dikenali sebagai pesantren.
Aceh dan Pasai dikenali sebagai Dayah Kot Kuala.
-Kurikulum menghafaz Al-Quran,ilmu agama seperti
tafsir Al-Quran, hadith,tasawuf dan mantiq. Lepasan sekolah pondok – belajar di
pondok lain untuk menambah ilmu, ada yang melanjutkan pelajaran ke Mekah dan
Madinah seperti tokoh Tok Kenali. Terdapat juga di kalangan mereka menjadi
tenaga pengajar di pondok.
-Institusi pondok di anggap sekolah berasrama penuh,
dilengkapi rumah murid,rumah tok guru, tempat beribadat, dan tempat menghadiri
sekolah agama.
-Hubungan erat berlaku antara guru dan murid. Pelajar
tidak dikenakan bayaran. Pelajar membantu seperti menyediakan kayu api, air,
membersihkan rumah guru dan mengerjakan sawah untuk guru.
-Perkembangan sistem pendidikan Islam Alam Melayu
berkembang dengan wujudnya madrasah. Pelajar masih dikekalkan dengan sistem
pelajaran agama dan teras pendidikan adalah sebagai asas sebelum pelajar
melanjutkan pendidikan ke Timur Tengah.
-Madrasah terkenal seperti madrasah al-Masriyyah di
Bukit Mertajam, madrasah Iqbal di Singapura, madrasah Muhammadiyah Melayu di
Kelantan, madrasah al-Mashur al-Islamiyyah di Pulau Pinang dan madrasah Ma’had
Mahmud di Kedah.
-Peranan istana sebagai pusat perbincangan pelbagai
ilmu termasuk ilmu agama hanya disentuh dalam kitab sastera Melayu seperti
Sejarah Melayu.
-Kerja menyalin sastera asing telah dilakukan terhadap
kitab Amir Hamzah, Hikayat Muhammad al Hanafiah dan Hikayat IskandarZulkarnain.
-Sultan Alauddin,Sultan Melaka pernah menjadikan
istana Melaka sebagai tempat mempelajari agama. Sultan Mansur pernah menjemput
ulama datang ke istana untuk menyampaikan ajaran termasuk tasauf.
-Berperanan sebagai pusat kegiatan ilmu di Alam Melayu
,seperti sultan Pasai sendiri datang ke masjid untuk mempelajari agama.
Kesimpulan :
-Sistem pendidikan awal Islam di Alam Melayu
berkembang mengikut masa.
-Tahap awal pendidikan lebih bersifat tidak formal.
-Penghayatan terhadap Islam telah mendorong pendidikan
Islam di Alam Melayu berkembang.
-Sultan yang memerintah turut memainkan peranan mengembangkan
sistem pendidikan Islamdi Alam Melayu.
Sumber : Tradisi Keilmuan dan Pendidikan Dalam Tamadun Melayu di Nusantara
Oleh : Mohd.Koharuddin Bin Mohd.Balwi (Jabatan Pembangunan Sumber Malaysia)
Sumber : Tradisi Keilmuan dan Pendidikan Dalam Tamadun Melayu di Nusantara
Oleh : Mohd.Koharuddin Bin Mohd.Balwi (Jabatan Pembangunan Sumber Malaysia)
No comments:
Post a Comment